I can help with

  • Være ny i København
  • Arbejde ved siden af studierne
  • Studiemiljøet på CBS
  • Tidsforbrug og arbejdsbelastning
  • Det faglige indhold i uddannelsen
  • Undervisningsformer og eksamen
  • Råd om boligsøgning
Contact me

My choice

Jeg havde tre kriterier for mit valg af studie, det skulle være en uddannelse på engelsk, den skulle gerne være så “bred” som mulig da jeg ikke var sikker på, hvad jeg ville efterfølgende og den skulle have noget med mennesker at gøre. Jeg fandt hurtigt frem til Business Administration and Service Management (SEM) her på CBS. SEM lød til at være skridtet videre fra den traditionelle handelsuddannelse, hvor der også er fokus vigtigheden af udviklingen og integrationen af service ydelser i en virksomhed.

My programme

Det der er vigtigt at forstå med SEM er at der at erhvervsøkonomi udgør in stor del af pensum. Erhvervsøkonomi delen kan være meget teoretisk og kan til tider virke uoverskueligt. Jeg var personligt en anelse overrasket over hvor meget det fyldte i pensum, dog er der altid et link mellem service og den teori vi lærer.

Som i nok har læst, er uddannelsen opdelt i “quarter structure”, hvilket er super fedt da det betyder at man kun har et fag i seks uger ad gangen. Det som denne struktur medfølger er at man skal kunne inddrage det man lærer fra andre fag i de forskellige eksamener, så det nytter ikke bare at glemme det man har lært!

My advice

1
Mit første råd ville være at bruge lige så meget tid i starten af året på at lærer dine medstuderende at kende, som på studiet. Det kan måske virke uoverskueligt og grænseoverskridende at begynde en samtale med nogle man aldrig har snakket med, men det gør ens tid på studiet væsentlig sjovere og nemmer.

2
Mit andet råd er at lade vær med at sammenligne studiet med ens gymnasie tid. Undervisningen, lektielæsningen og tilgang til eksamenerne vil være en del anderledes end det man har været vandt til. Udover det så bliver man også bedømt på nogle andre kriterier end det man har lært på gymnasiet.

3
Mit sidste råd er, at forberedelse is key! Det behøver ikke at være flere timer man bruger, men min erfaring er at man får meget mere ud af undervisningen, hvis man har sat sig lidt ind i stoffet inden en forlæsning.