I can help with

  • Studiemiljøet på CBS
  • Tidsforbrug og arbejdsbelastning
  • Undervisningsformer og eksamen
Contact me

My choice

Så længe tilbage jeg kan huske, har jeg altid været fascineret af den økonomiske verden. Derfor har jeg altid tænkt at CBS var vejen jeg skulle gå. I mit sabbatår arbejdede jeg som pædagog i en SFO, hvor jeg virkelig fik øjnene op for at jeg også havde interesse i ledelse, mennesker og relationer.

Min studievalgsproces har nok været lidt utraditionel. Jeg havde ikke en klar opfattelse af, at det var HA (pro) jeg ville studere. Derimod tog jeg en fravalgstilgang og fik snævret mig ind på et par uddannelser på CBS; HA (pro), HA almen, HA (psyk) og HA (jur). Jeg læste om hvilke karaktertræk og fag de enkelte uddannelser havde og blev mest tiltalt af HA (pro) grundet fagene, arbejdsformerne, studiets størrelse og fordeling af køn. Mine interesser er meget brede hvilket gjorde, at jeg synes det var for satset at tage fx HA (jur). Jeg valgte HA (pro) fremfor HA almen da jeg var tiltalt af projektaspektet samt det mindre studie med tættere relationer.

Selvom ’ledelse’ udgør halvdelen af studienavnet, gik jeg ikke ind med forventninger om at jeg skulle ud og være leder på den anden side. Det har heldigvis også vist sig at være sådan studiet fungerer. Langt de fleste ønsker at udvikle kompetencer inden for projekter og ikke bare blive en leder.

Min største tvivl om studielivet var hvor stor læsebyrden var, hvor ofte man gik i skole og hvor meget man skulle læse op til eksamen. For at blive klogere på disse spørgsmål kontaktede jeg venner jeg havde på CBS. Her fik jeg mange forskellige svar. Det viser sig sjovt nok at alle ikke er ens og der er mange måder at gøre tingene på. Jeg har personligt erfaret at det varierer fra fag til fag hvor meget man skal læse og hvor mange forelæsninger der er ugentligt, det varierer fra person til person hvor meget tid de sætter af til at læse op til forelæsningerne og til eksaminerne. Jeg har også selv prøvet lidt frem og tilbage for at finde en balance der passer mig.

My programme

Det jeg er blevet mest begejstret for på HA (pro) er hvordan det sociale miljø er med til at gøre det trygt og sjovt at studere. Det skaber en motivation for at komme til forelæsningerne og deltage. Man føler, at man går i en klasse hvor alle kender hinanden og hvor alle kender en.

En af de ting, som er med til at differentiere HA (pro), er den store mængde af gruppearbejde og at studiegrupperne først er valgfrie på 4. semester. Jeg har altid bedst kunne lidt at arbejde alene og tage styringen omkring hvad vi skulle og hvordan det skulle gøres. På HA (pro) kommer langt de fleste med samme indstilling. Man finder dog hurtigt ud af, at gruppearbejde ikke er så farligt igen og at det faktisk er givende at have nogle engagerede medstuderende, der kan udfordre din egen tankegang og bidrage til en givende diskussion.

Noget af det mest udfordrende ved studiet er at du bliver præsenteret for mange forskellige fag der både tæller de mere hårde matematiske-fag som Mikroøkonomi og Statistik og så i den helt anden ende af skalaen de bløde fag som Organisationsteori og Ledelse af teams og processer. Jeg elsker dog variationen det giver i hverdagen og udfordringen det skaber, da man skal lære at lære på mange forskellige måder.

My advice

1
Når efteråret begynder at vise sig fra sin bedste side med regn og slud kan en forelæsning kl. 8 virke utroligt svær at motivere sig selv til. Derfor er det vigtigste i starten at være en del af det sociale, være deltagene og skabe nogle relationer. Det er disse relationer der gør, at du nogle gange synes studiet er det sjoveste i verden, mens de andre gange får dig ud af sengen.

2
Karaktererne bliver ikke givet som en normalfordeling, som man havde indtryk af at de gjorde i gymnasiet. Alle kan godt få 12. Brug derfor dine medstuderende som sparringspartnere i stedet for at se dem som konkurrenter!

3
Du har været så heldig (og god) at få muligheden for at studere på et af verdens bedste universiteter. Vær derfor med til at skabe et undervisningsmiljø hvor det er det mest naturlige at stille spørgsmål (der er med garanti andre end dig som ikke forstår hvad underviseren taler om!), hvor gruppearbejdet ikke går ud på at lave så lidt som muligt og hvor man giver plads til andres synspunkter.